Jaký byl #barcampcz ve Zlíně?

Jako každý rok byl letošní vsetínský zlínský BarCamp super. Těžko říct, jestli byl ten nejlepší, na kterých jsem byl. Rozhodně byl pro mě ale hodně přínosný. Odnesl jsem si spoustu nápadů, a  tak to má být 🙂 Zaznělo hodně věcí, které teď třeba ve firmě řešíme, a jsem rád, že jsem si potvrdil, že jdeme správnou cestou.

Pokračování textu Jaký byl #barcampcz ve Zlíně?

RSS končí, je čas na pořádné SEO?

Google se rozhodl ukončit provoz svojí RSS čtečky Google Reader, čímž se zvedla vlna odporu. Všechno je ale marné, Google už se rozhodl a podle některých informací by měl RSS být nahrazen sociálními sítěmi. A co s tím má společného SEO?

Pokračování textu RSS končí, je čas na pořádné SEO?

Stránkování na Aukro.cz mi přijde jako UX fail

Když něco sháním, dívám se často na Aukro.cz, často zde totiž najdu lepší ceny, než na klasických e-shopech – nemám na mysli jen použité věci, ale i nové, se zárukou.

Co se mi ale nelíbí, je stránkování. Na spodní straně stránky totiž najdeme několik prvků, které nám říkají “klikni na mě a dostaneš se na další stránku”, kromě samotného prvku, který toto opravdu dělá. Na následujícím obrázku je vidět pořadí prvků, které vás (mě) na první pohled takto upoutají:

  1. Nejviditelnější prvek je tlačítko Porovnat. Tady navíc vůbec nemůžu vědět, co tlačítko přesně udělá.
  2. Políčko s tlačítkem “jít na stránku”. Po kliknutí překliknutí na něj se dostanete zpět na první stránku (pokud nevyplníte číslo stránky), což vás zmate, protože procházíte nabídky od začátku a uvědomíte si to až ve chvíli, kdy jste zpět na spodní straně. Tady už si zase nepamatujete, na které straně jste byli předtím.
  3. Samotné stránkování není moc výrazné a umístění tlačítka “další stránka” je matoucí.

Stránkování na Aukro.cz

Btw, ikonka pro “Nákup pro registrace” se mi zobrazuje jen ve Firefoxu

Přitom by stačilo pár úprav; stránkování přesunout do pravého rohu a zvýraznit tlačítko pro další stránku. Řekl bych, že takto to má většina webů a pro návštěvníky je to tak přirozenější.

Políčko “jdi na stránku” téměř nikdy nepoužívám (nevím jak třeba vy) a tak bych ho umístil vlevo, kde neupoutá tolik pozornosti, ale pokud bych ho použít chtěl, vždycky ho najdu.

Porovnávání předmětů bych méně zvýraznil a změnil text tlačítka. Po najetí kurzorem na tlačítko by se také mohlo vypsat (hoover bublinou), co že se vlastně bude dít a k čemu funkce slouží. Po kliknutí na tlačítko by se zobrazily checkboxy (tak jak je to teď) a na spodní straně prohlížeče by se obrazila plovoucí lišta s tlačítkem “Porovnat”. Lišta by byla plovoucí proto, aby když vyberu první dva předměty na stránce, nemusel sjíždět zase dolů.

Stránkování na Aukro.cz

Možná se mýlím a současné rozvržení je výsledkem nějakého uživatelského testování, mě ale rozhodně nevyhovuje. Co vy, máte na to jiný názor?

Nový web pro Apollo13

Dokončil jsem nový web pro hudební klub Apollo13. Původní plán na spousty funkcí jsem časem zredukoval na absolutní minimum, takže web je teď v podstatě jenom stránka s programem a detailem akce.

Spíš jsem se zaměřil na funkce a na to, co by návštěvník webu mohl potřebovat. Odstranilo se fórum a nahradili ho komentáře na stránce s danou akcí – může se tak diskutovat přímo o akci a navíc je možno přidávat vlastní fotky. Na detailu si také můžete nastavit připomenutí (tři dny před koncertem vám přijde e-mail), nebo akci přímo uložit do kalendáře.

Nový web pro Apollo13

Pokud vám něco nebude jasné, nebo něco nebude fungovat, napiště mi na e-mail, nebo sem do komentářů, díky.

Magická zkratka UX #techspring

Jen krátce k třetímu Techspringu v Olomouci, který proběhl minulý týden. Téma přednášek byl UX design, aneb o tom, jak navrhnout digitální produkt. Přednášející, Jiří Sekera a Ondřej Válka, si tak trochu zahráli na “hodnýho a zlýho” policajta.

Zatímco Jiří byl ten hodný, který popisoval postupy návrhu a na závěr přidal i několik opravdu dobrých příkladů, Ondřej byl spíše ten zlý a v podstatě nám všem vynadal, že to děláme špatně 🙂 Takže v krátkosti moje poznámky:

Obecně mi z obou přednášek vyšlo, že návrhem UX se na většině českých projektech ani moc zabývat nemusíme a případnou roli UX designéra zaujme někdo z týmu, kdo má k otmu nejblíž, nebo na to má nejvíc času. O co tedy jde?

Při návrhu produktu by jste neměli zapomínat na vytváření wireframů, prototypů, mockupů a nevím čeho ještě. Na druhou stranu to ale není vždy potřeba. Vždy záleží na rozsahu projektu a vašich možnostech. Důležité je si v dané věci věřit a umět to klientovi “prodat”. Vždycky je lepší s klientem mluvit – často vymyslí něco sám a ještě vám za to zaplatí 🙂

Výsledný produkt, který vytváříte, by měl být zábava. Uživatelé by jej měli sami chtít používat. Nejlepší je udělat aplikaci, kterou sami uživatelé naplní daty, která pro vás budou v budoucnu hodně cenná.

Pokud navrhujete v aplikaci něco nového, revolučního, nebojte se toho (věříte přeci, že váš produkt je opravdu dobrý). “Dělat revoluci je mnohem snažší, než dělat evoluci”. (Kdyby v Apple nevěřili, že telefon bez tlačítek bude pecka, iPhone by asi nevydali).

Nezapomeňte, že “Všichni marketéři jsou lháři”.

Všichni marketéři jsou lháři

Tady si dovolím ještě trochu rýpnout do grafu, který má ve své přednášce Jiří Sekera. Vlevo je originální graf, který ukazuje, jak je UX designér takovou spojnicí mezi všemi stupni vývoje. Měl by mít totiž trochu nadhled a o všem trochu vědět. Napravo je moje verze, kdy si stačí doprostřed zaměnit kterýkoliv stupeň podle toho, o čem zrovna přednášíte. V mé ukázce je to marketér. Měl by mít totiž trochu nadhled a o všem trochu vědět.

Obecně o User Experience (Jiří Sekera)

Přednáška na SlideShare

Jak navrhnout digitální produkt (Ondřej Válka)

Přednáška na SlideShare

Internet Explorer 9 je nepoužitelný

Nová verze Internet Exploreru vzbudila rozruch. Já jsem v rozpacích. Po té, co se medařilo ho nainstalovat (chyba instalátoru, poté jsem přišl na to, že by mohla být chyba ve Windows Update, což nepomohlo, a nepomohlo ani podruhé), jsem zjistil, že jsem debil a prostě jsem špatně stáhl instalátor.

Nově nainstalovaný prohlížeč ale nezobrazuje nic. Nejenže je pomalý (rozuměj tak, že zabírá moc paměti), ale nezobrazuje opravdu nic – i když zdrojový kód načte, jak je vidět z posledního obrázku. Pokud teda máte někdo tip, nebo radu, v čem by to mohlo být, budu rád když mi pomůžete. Já už to totiž vzdávám a nehodlám s tím bojovat.

Mám legální Windows Vista Home Premium SP3 32 bit, AMD Athlon64 X2 Dual Core 5000+ a 3 GB RAM

Jak vytvořit subdoménu na localhostu

Pokud jste si někdy potřebovaly vytvořit na localhostu subdoménu, například ve tvaruhttp://subdomena.localhost/, tak je tento článek právě pro vás.

Tento návod funguje na XAMPP 1.6.6a (Apache 2.2.8) ve Windows Vista Home Premium, ale mělo by to fungovat na jakémkoliv sestavení. XAMPP je nainstalován v rootu na disku C (C:xampp) pro subdomény budu využívat složku C:/xampp/htdocs_sub (je ve stejné složce jako htdocs aby se mi to zbytečně nemíchalo).

httpd.conf

Otevřete soubor C:/xampp/apache/conf/httpd.conf a odkomentujte (odstraněním #) následující řádek, soubor potom uložte:

Include conf/extra/httpd-vhosts.conf

httpd-vhosts.conf

Otevřete soubor C:/xampp/apache/conf/extra/httpd-vhosts.conf a nakonec přidejte:

#1
NameVirtualHost 127.0.0.1
#2
Order Deny,Allow
Allow from all
#3
DocumentRoot "C:/xampp/htdocs_subdomena"
ServerName subdomena.localhost
#4
DocumentRoot "C:/xampp/htdocs"
ServerName localhost
  1. pojmenování virtuálního hosta
  2. pro Apache 2.2 je nutné nastavit složce se subdoménami práva
  3. nastavení cesty a názvu subdomény
  4. aby nám fungoval i klasický localhost, musíme z něj také udělat virtuálního hosta

hosts

Teď už jenom musíme domluvit Windows, aby tomu pochopily.

Otevřeme soubor C:/Windows/System32/drivers/etc/hosts a přidáme naši novou subdoménu. Konec souboru potom vypadá takto:

127.0.0.1       localhost
127.0.0.1       subdomena.localhost
::1             localhost

A je hotovo! Teď už stačí jenom restartovat Apache a subdoména funguje. Nezapomeňte samozřejmě vytvořit složku C:/xampp/htdocs_subdomena 🙂