Je Microsoft Tag lepší než QR kód?

Když jsem se na Zdrojáku dočetl, že Microsoft uvedl vlastní formát mobilních kódů, byl jsem nadšený. Podle prvních informací měl Microsoft Tag mít to, co QR kódy nemají. Časem se ale ukázalo, že není všechno zlato, co se třpytí. Událost v kalendáři, mapy, možnost sledovat statistiky “snapnutých” kódů, to všechno MS Tag asi bude umět…

Pak ale přišlo procitnutí. MS Tag zvládá pouze URL, text, vizitku a telefonní číslo. V tagu není navíc zakódována informace, ale v podstatě jenom odkaz na server, kde jsou data uložena. Pokud tedy chcete uložit například událost do kalendáře, musíte vytvořit iCal soubor, umístit ho někam na web a pak na něj vytvořit odkaz. To samozřejmě můžete i s QR kódem s tím rozdílem, že pro získání dat se nemusíte připojit na internet.

Jediné plus, na které jsem narazil, je samotná čtečka tagu. Na mém HTC Touch Cruise funguje lépe, než čtečka QR kódů QuickMark. Nedělá jí problémy ani špatná optika (která je téměř na všech HTC).

Microsoft Tag

Takhle vypadá nový 2D kód od Microsoftu

O QR kódech jsem již psal, proto ještě napíšu takové srovnání těchto dvou 2D kódů.

Výhody oproti QR kódům

  • Novější technologie, která zaručuje menší rozměry, lepší čitelnost.
  • Možnost sledovat statistiky
  • Dobrý generátor, který exportuje do PDF

Nevýhody oproti QR kódům

  • Protože jsou data na serveru Microsoftu, je nutné být připojen na internet
  • Méně možností – MS Tag umí URL, text, vizitku a telefonní číslo; QR má navíc SMS a e-mail
  • K vytváření je potřeba Windows Live účet

Co říci závěrem? Microsoft možná nabídl novou alternativu, ale vzhledem k nutnosti připojení na internet (což je podle mě zásadní problém), nebude mít možnost se rozšířit.

Více o Microsoft Tagu se dozvíte na webu Microsoftu.

QR kódy

Stejně jako mikroformáty, i QR kódy slouží k zápisu strojově čitelných dat. Na rozdíl od mikroformátů je ale můžete použít kdekoliv, ne jenom na webových stránkách. Jejich využití snad nemá hranic, záleží pouze na vaší kreativitě.

Quick Response, zkráceně QR, kód je jedním z dvojrozměrných kódů (stejně jako např. čárový kód). Zapisuje se do čtverce, ve třech rozích má poziční značky a zbytek skládá se z tzv. QR matice. Díky pozičním značkám je možno QR kód “sejmout” ať je jakkoliv otočený, nebo i pod úhlem (mám vyzkoušeno tak cca 45°). Více o jeho struktuře se dozvíte např. na Wikipedii, nebo na Chipu. Lze pomocí něj zapsat URL adresu, vizitku, SMS zprávu, e-mail, nebo prostě jenom textovou informaci. Snažil jsem se najít, zda je možno do QR kódu uložit i událost do kalendáře, ale nějak jsem na nic nenarazil, což je škoda, protože mě napadá spousta možností využití…

QR kód

Takhle například vypadá odkaz na rotten77.cz, zkuste si ho nafotit přes QR čtečku kódů…

A jak to teda funguje?

Jdete si tak po ulici a uvidíte QR kód, vytáhnete telefon, vyfotíte si ho a čtečka už vás nasměruje na daný odkaz, nebo vás vyzve k uložení vizitky. Odpadá tedy zdlouhavé např. telefonního čísla, při kterém se navíc můžete splést.

Dobře zpracovaný generátor QR kódů jsem našel na adrese http://www.mobile-barcodes.com/qr-code-generator/. Jako čtečka do mobilu (Sony Ericcson W300i) se mi osvědčil Kaywa Reader – měl by fungovat na většině mobilů s fotoaparátem.

Příklady využití

  • Chcete hlasovat v nějaké soutěži pomocí SMS. Musíte tak opsat nějaký text ve tvaru např.SOUTEZ 2, kde 2 je například číslo odpovědi. Pomocí QR kódů tohle odpadá – vyfotíš, odešleš.
  • Jízdenky na MHD – v některých městech je možno platit jízdenku pomocí SMS. Nebylo by dobré nalepit QR kódy s objednacími SMS do tramvají, autobusů, vlaků? – vyfotíš, jedeš
  • QR kód na vizitce ušetří zbytečné opisování – vyfotíš, uložíš.

Možností je opravdu mnoho. Navíc QR kódy nejsou u nás zatím moc známé a vzhledem k jejich povaze by se tato neznalost dala využít v reklamních kampaních zaměřených na mladé lidi.