Návod na výměnu displeje u Kindle 3 s klávesnicí

Co čert nechtěl, podařilo se mi (pádem ze stolku), rozbít displej na mém Amazon Kindle (verze 3 s klávesnicí). Mám ho rád, přijde mi lepší než jeho následovníci, takže jsem začal pátrat po servisu, kde by mi displej vyměnili.

Pokračování textu Návod na výměnu displeje u Kindle 3 s klávesnicí

Štěstí doručeno aneb proč nemám rád startupy

Nemám rád startupy. V dnešní době se takto totiž označuje snad každý nápad na podnikání a většina startupistů se nesnaží rozjet kvalitní firmu a místo toho se zaměřují na získání investora a vyhrávání různých startup kempů. Nezaměřují se tedy na vývoj své firmy ale spíš jenom na to, že tomu říkají startup…

Štěstí doručeno (Tony Hsieh)

Nedávno jsem dočetl knihu od zakladatele jedné z nejúspěšnějších internetových firem – Zappos. Jeden ze zakladatelů, Tony Hsieh, popisuje svůj život a to, jak dosáhli tak obrovského úspěchu. Zappos je největším internetovým prodejcem bot a módy a na vrchol se dostali pouze vlastním úsilím a odvahou jít do toho, čemu věřili. Má to ale jeden háček: aby jste dosáhli stejného úspěchu, musíte být prostě Tony Hsieh. Můžete se jeho příběhem inspirovat, ale to je asi tak všechno.

Je to o startupech

Zappos začal jako typický startup, akorát v době, kdy se tomu ještě startup neříkalo. Tonyho kamarád přišel s naprosto šíleným nápadem – pojďmě prodávat boty tak, jak to nikdo nedělá a jak je nikdo ani kupovat nechce – přes internet. Navíc s dopravou zdarma a s možností vrácení zboží. I když se to zpočátku zdálo jako naprostá pitomost, nakonec to dotáhli do konce a stali se z nich miliardáři.
Typický startup – parta lidí, co má nápad a nebojí se do toho jít. Ze začátku také potřebovali investory, ty je ale nakonec vždy brzdili….

Není to o startupech

Jak už jsem psal – mám pocit že většina startupistů jde pouze za tím, aby se o nich mluvilo, vyhrávali startup kempy a získali investory. Takhle se ale úspěšná firma nebuduje.

V Zapposu na to přišli, až už bylo pozdě. Investoři, kteří měli podíl v jejich firmě se snažili firmu ohnout podle sebe. Vedlo to k různým neshodám ve vedení a dalším problémům. Zakladatelé Zapposu se nakonec vykoupili – i když to znamenalo snižování nákladů, propouštění zaměstnanců, nebo rušení poboček.

V tomhle je jasně vidět, že ten dnešní startupový model prostě nemůže fungovat. Investor vám začne do podnikání mluvit a pokud nebudete dostatečně silní, zřejmě jeho tlaku podlehnete. Pak už to ale nebude vaše firma, váš startup…

Aukro.cz a zpackaná vánoční kampaň

Vzestup a pád – i tak by se dala popsat letošní vánoční kampaň aukčního serveru Aukro.cz. Nejasné informace, prakticky žádná komunikace a ovlivnění “soutěže” roboty, na které bylo Aukro podle svých slov připravené.

Rozdáváme iPady

První den se v nabídce objevil 6x iPad 2 za cenu pod 500 Kč. Od rána na Facebook stránce Aukro.cz přibývali fanoušci a hromadily se také dotazy, jak je to tedy s tím začátkem celé akce. Bohužel ze strany Aukro.cz nepřišla žádná odpověď. Po spuštění kampaně se začaly objevovat falešné nabídky na “léčivé obrázky iPod2” apod. (což nebyla chyba ze strany Aukro.cz, ale individuí, které je vytvářeli). Ze serveru sice byly co nejrychleji odstraněny, ale i tak se pár jedinců nechalo nachytat.

První nápovědou pro “soutěžící” byly kategorie, ve kterých se budou iPady nacházet. Pro běžného uživatele to znamenalo v podstatě 4 hodiny proklikávat všechny kategorie a podkategorie a doufat, že na některý narazí. Jak se ovšem později ukázalo, neměl žádný z “klikačů” šanci proti robotům. Jednoho z nich popsal na svém blogu Michal Smrčka.

Po prvním dnu tedy přibylo Aukru na Facebook stránce cca 15.000 fanoušků, 8.500 like a 3.500 komentářů. Slušná čísla. Bohužel valná většina z těchto lidí byla z výsledkem značně nespokojena. Tady jsem se ještě Aukra zastával na Google+ a doufal, že si příští den napraví reputaci:

Aukro není banda podvodníků. Tohle způsobilo několik nepoctivých uživatelů – a takových má každá služba nějaké to procento. Vezměme si například Seznam.cz – spousta lidí tu využívá e-mail pro zasílání spamu. Je tedy celý Seznam.cz podvodník a spammer? není, také se jedná jen o určité procento uživatelů.

Jinak Aukro tuhle akci mělo skvěle vymyšleno – jediné nápovědy byly, ve kterých sekcí se bude iPad nacházet. Každá z těch sekcí má ale třeba 30 (ve stromové struktuře) podsekcí a něco kolem 5.000 položek. Přeš filtry a vyhledávání jste neuspěli (fungoval pouze filtr Aukro+), takže jediné co zbývalo bylo procházet stránku po stránce. To mělo za důsledek to, že se přes tisíc (možná i víc) lidí proklikávalo Aukrem a zhlédlo deseti-(ne-li sta)-tisíce produktů – před vánoční nákupní horečkou teda super tah. Spousta lidí nejspíš ani neměla před touhle akcí tušení, jaké možnosti Aukro skrývá. Na Facebooku jim přibylo snad 15.000 fanoušků. Příspěvky na Facebooku měli přes 8.500 like a cca 3.500 komentářů, z tohoto hlediska bych tedy řekl, že se akce Aukru vydařila 🙂

Další dny a stejný scénář

Další dny jsem nesledoval, ale stačilo se jednou za den podívat na FB stránku Aukra a bylo vidět, že situace je stejná; nulová komunikace a nespokojení “soutěžící”.

Ukončení akce

Dnes už raději nebyl oznámen ani čas spuštění akce, až později se objevilo, že to bude “odpoledne”. Nakonec se tak stalo v 18:00 a za hodinu byla akce ukončena statusem na Facebooku:

Aukro.cz a zpackaná vánoční kampaň

“Zpackanost” celé kampaně není ani tak v tom, že bylo možné používat automatizované skripty – i když se Aukro dušovalo, že má toto ošetřené, ale v komunikaci – tu Aukro absolutně nezvládlo a bude teď muset hodně zabrat, aby si reputaci získalo zpět.

Už nikdy nebudu nakupovat u Audiotek.cz

Každý český e-shop má všechno zboží skladem a dobu dodání do 48 hodin. Jinak by v konkurenčním boji zřejmě neuspěl. Pravda, když chcete platit předem (tak jako já) musíte si k obě dodání přidat 2-3 dny. I tak se ale ve vetšině případů setkávám s rychlým vyřízením a profesionálním přístupem. Jinak tomu ale je u mých nákupů v nejhorších hudebninách na českém internetu – Audiotek.cz.

U většiny objednávek jsem narazil na nějkou komplikaci nebo zdržení. U poslední objednávky už mi ale pohár trpělivosti přetekl a tak jsem se podíval do historie e-mailu a vše si sepsal. Teď se divím, že jsem vůbec všechny ty objednávky udělal a nenakoupil raději u konkurence.

Od srpna 2007 jsem tu udělal objednávky za cca 22.000,-Kč, jednalo se o kytarové efekty, kabely, struny a jiné příslušenství. Vzhledem k částce a povaze zboží bych řekl, že jsem tedy byl pravidelným zákazníkem. Podotýkám, že BYL a nikdy už nebudu.

Souhrn objednávek

  1. První objednávka proběhla v pořádku – platil jsem při odběru zboží přímo na prodejně a také jsem si vše telefonicky ověřoval (jel jsem zrovna do Brna, tak jsem to chtěl zfouknout zaráz a ušetřit za poštovné).
  2. Další objednávka, v prosinci 2007 je mi po 9 dnech e-mailem oznámeno, že se změnila doba dodání (holt zboží, co je uvedeno jako “skladem” skladem prostě není), po dalších 17 dnech (dobře, mezi tím byly Vánoce…) mi přijde aktualizace objednávky. Po dvou dnech expedice.
    Délka: 1 měsíc a 4 dny!
  3. V lednu 2008 jsem se po 4 dnech po odeslání bojednávky dotazoval na její stav, protože jsem zatím nebyl o ničem informován. Následuje aktualizace objednávky a odeslání zboží.
    Délka: 4 dny (platba dobírkou)
  4. Březen 2008 – po dvou dnech přijali objednávku, po dalších 8 dnech se ptám, co se děje. Obratem odeslána aktualizace objednávky a informace o expedici.
    Délka: 10 dní (platba dobírkou)
  5. V dubnu 2008 se po dvou dnech od objednávky dotazuji na dostupnost kabelu (na webu bylo “na dotaz”). Za další 4 dny aktualizovaná objednávky a zboží připraveno k distribuci.
    Délka: 6 dní
  6. V květnu 2009 jsem po 16 dnech napsal už hodně naštvaný e-mail s tím, že jestli nejsou schopni objednávku správně vyřídit, ať mi vrátí peníze. Ovratem přišlo něco ve smyslu: “Omlouváme se, zboží posíláme poštou”.
    Délka: 21 dní
  7. Říjen 2009 byl měsíc objednávky spotřebáku (struny, trsátka, …) pro celou kapelu. Jedny ze strun byly skladem u dodavatele, tak jsem si říkal, že přijdou tak za týden, možná dva… Nakonec to trvalo měsíc. Po dvou dnech od naskladnění bylo ale zboží objednáno.
    Délka: 30 dní
  8. Začátkem roku 2010 jsem objednával stojan na mikrofon. Zálohové faktura přišla druhý den po objednávce. Do další aktualizace objednávky a odeslání zboží jsem ale čekal 8 dní.
    Délka: 9 dní
  9. A už se blížíme do závěru. V dubnu tohoto roku jsem opět objednával spotřebák pro celou kapelu. Za pět dní od objednávky už mám informaci o přijaté platbě. Tady to tedy proběhlo celkem v pořádku. Až na to, že mi domů přišlo pouze jedno balení strun, tak jsem to e-mailem oznámil. Na faktuře prý bylo jedno balení a to je v pořádku. Odpovídám, že to je sice hezké, ale na objednávce byly dvě balení a že si tak druhý balíček raději koupím v místních hudebninách.
    Délka: 5 dní a s problémem

Poslední kapka

A moje opravdu poslední objednávka. 5.10. jsem objednal Digitech XSW Synth Wah. Měli ho nejlevněji ze všech e-shopů, protože se jednalo o kus, který je vystaven na prodejně a má poškozenou papírovou krabici. Efekt je tedy skladem. Stačí objednat, zaplatit a za pár dní je doma, že? 🙂

Efekt je skladem?

Po dvou týdnech se na detailu produktu změní pouze doba dodání.

No nic, po šesti dnech odesílám dotaz na zálohovou fakturu, ta mi přichází druhý den, ale je na ní i poštovné. V obchodních podmínkách je uvedeno, že při nákupu nad 1.500,-Kč je doprava zdarma. Obratem mi posílají novou zálohovku a já posílám peníze.

10 dní od objednávky přichází automatický e-mail od Heureka.cz s žádostí o vyjádření názoru na obchod… Co tak asi může nespokojený zákazník napsat, že? Při vyplňování formuláře jsem navíc zvolil možnost, aby mi přišla reakce obchodu e-mailem. Nic ale doposud nepřišlo. Váš názor totiž nikoho nezajímá.

Rada pro e-shopy: Když nejste schopni dodat zboží do 10 dnů, buď si hodnocení od zákazníků na Heureka.cz vůbec neimplementujte, nebo se domluvte na delší prodlevě. Možná nebude zákazník, když už bude mít zboží doma, tak rozzlobený.

Po týdnu od zaplacení se e-mailem ptám na stav objednávky. Odpovědi se mi nedostává a tak posílám, už trochu ostřejší, e-mail – do kopie přidávám adresy na vedení firmy a reklamace. Odpovědí je mi změna doby dodání a strohá omluva… Po týdnu je tedy efekt naskladněn a odeslán na moji adresa.

Celková délka objednávky je tak 22 dní…

Klidně si u Audioteku něco objednávejte dál, obrňte se ale trpěvlivostí. Mě už ale tohle jednání a laxní přístup opravdu nebaví. Zřejmě jim nic neříká heslo “náš zákazník, náš pán” a očividně nejsem jediný, kdo má podobné problémy s nejhorším prodejcem hudebních nástrojů na českém internetu

Aktualizace: Po přesunu webu na nový redakční systém jsem nemohl zachovat komentáře. Proto připojuji názor od Radka:

S kamarádem máme velmi špatné zkušenosti i s kamennými prodejnami. Měli jsme předem rezervované 2 kytary s přímým cílem jednu z nich koupit. Fajn, trmáceli jsme se přes 3 hodiny vlakem do Brna, vlezeme do obchodu, 10 minut čekáme na obsloužení, potom požádáme o rezervované kytary a opět čekáme. Za 15 minut přišel stejný prodavač se slovy “Co si přejete?” – dostalo nás to, ale opět jsme požádali o kytary a za 10 minut byly doneseny na prodejnu. Kytary jsme testovali něco málo přes hodinu na čistý zvuk. Potom jsme požádali o zapnutí přes hi-gain zesilovač. Bylo nám velmi vstřícne vyhověno jiným prodavačem. Tam jsme netestovali ani 15 minut a přišel zase první prodavač a bez jakéhokoliv dotazu vypl zesák a vzal nám kytaru (kterou jsme sice zkoušeli jen pro porování a ze zvědavosti) z rukou…
Kytaru, o kterou jsme měli zájem jsme vzali, protože by cesta byla zbytečná a i cena nebyla špatná, ale v Audioteku si už nekoupím ani trsátko.

Nakupování 2.0

Nesnáším nakupování. Plahočení se s košíkem v Tescu, kde vám v cestě zavazí slimáčí důchodci, nebo vás naopak odstrčí raptoří důchodci. Plačící děti, na které nervózní matky křičí, že tohle lízatko opravdu nekoupíme. Čekání u pokladen, kde nebudete, podle slibů supermarketu, nikdy čekat. A tak dále, a tak dále…

Když už si ale vyrazím na příjemný výlet do supermarketu, je potřeba si připravit nákupní seznam. Vyzkoušel jsem několik aplikací na mobil, ale vždy skončím u tužky a papíru.

Takový nákupní seznam si ale napíšete tak, jak vás doma zrovna napadne. Když potom přijedete s košíkem k regálu, celý ho musíte znovu pročíst, aby jste věděli, co máte zrovna tady koupit. Ale šlo by to přece mnohem jednošeji, když jsme v té moderní době.

Většina obchodních řetězců nabízí nějakou tu zákaznickou kartu, na kterou sbíráte body (sbíš sbíráte pro řetězec cenná data). Taková karta by ale mohla být trochu víc funkční. Jaká je moje představa?

Doma si přes internet vyberu, co chci nakoupit a uložím do nákupního seznamu na webu obchodního řetězce. V obchodě potom svoji zákaznickou kartu přiložím ke čtečce na košíku a na displeji, který bude na ručce košíku, se mi zobrazí můj nákupní seznam. V obchodě budou rozmístěny vysílače (WiFi, Bluetooth, ZigBee, …). Jakmile se přiblížím k regálu, na displeji se i zobrazí položky z nákupního seznamu, které se v daném regálu nachází. Odpadá tedy zdržování se hledáním v papírovém seznamu, nakupování zabere měně času a zákazník je tak spokolivější. Obchodní řetězec už ale spokojenější nebude. Regály se rozmisťují tak, aby zákazníkovi prodali co nejvíce zboží a tento systém by jim tedy nejspíš zboural celou koncepci…

Sleviška, můj milášek

Zumba se slevou 30 %, telefon za korunu, smažák zdarma. Uvědomujeme si vůbec, kolik to stojí normálně, bez slevy? Asi už ani ne. Bez slev už v podstatě nenakupujeme, zvykli jsme si na ně a připadají nám jakou běžná součást obchodování. Pro obchodníky to je ale těžké, bez slevy prakticky nic neprodají a se slevou zase nic nevydělají. Mohou si za to ale sami.

Konkurenční boj se změnil ze strategie “nabídneme kvalitnější produkt za standardní cenu” na “nabídneme cokoliv za menší cenu”. Lidé jsou spokojení, kupují sice nekvalitní věci, ale za to mnohem levněji. Ale co na to ekonomika?

Slevy jsou všude

Menší výdělky pro obchodníky znamenají menší výplaty pro zaměstnance, nebo snižování počtů zaměstnanců. Ve své podstatě nezastavitelný úpadek. Můžeme u piva nadávat jak jde ekonomika ke dnu a nic s tím nemůžeme dělat, ale my naopak můžeme; stačí si uvědomit skutečnou hodnotu věcí a nebýt závislí na slevách.

Hele, a nemáš už doma takový boty?
Ne, jenom podobný.
Tak proč si je kupuješ?
No nekup to, za tu cenu.

China rules

Od té doby, co nakupuji přes internet, nejsem spokojen českými e-shopy. Oproti tomu jsem před nedávnem začal kupovat věci z eBaye a DealExtreme a řekl bych, že takhle má vypadat to pravé internetové nakupování, i když z Hongkongu.

Ceny a doba dodání

Téměř každý český e-shop má všechno skladem a dobu dodání do 48h, má to ale malý háček… V pátek odešlete objednávku, v pondělí ji někdo zpracuje a vy dostanete zálohovou fakturu, kterou obratem zaplatíte. Peníze e-shopu přijdou do dvou dnů, což znamená ve středu, takže ve čtvrtek se váš balíček odesílá. Při troše štěstí ho máte v pátek doma. Pokud nakupujete z Hongkongu, zboží zaplatíte hned (PayPal) a dojde do jednoho týdne, takže jste na stejném čase, jako při objednání z ČR. Objednáním z Hongkongu navíc obejdete různé obchodníky, kteří si zboží navzájem prodávají a zvyšují na něm cenu. Tady bych ale upozornil na to, že nemáte nárok na záruku a taky se může snadněji stát, že se balíček cestou ztratí, zatím se mi to ale nestalo. Z těchto důvodů bych také nenakupoval např. dražší (300 a více Kč) elektroniku.

Mimochodem, na Aukru je spousta prodejců, kteří nabízí produktem, co mají “skladem v zahraničí”, což znamena pouze přeposílání balíčků z Hongkongu přímo na vaši adresu.

Aktualizace: Málem jsem zapoměl dodat, že u Dealextreme a většiny Hongkongských prodejců na eBayi neplatíte poštovné.

Boty boty do roboty

A ještě jedna zkušenost. Na jaře jsem si koupil “vietnamky” od Baťu. Stály 400 Kč a už se začínají rozpadat. Pata uvnitř boty je rozbořená a všechno se tak nějak začíná odlepovat. Oproti tomu jsem si koupil z Hongkongu “zaručeně pravé Conversky” (400 Kč i s poštovným), které nejen, že jsou pohodlnější, než Baťovy boty, ale taky pořád drží při sobě. Takže asi nějak tak.

Vltava.cz – velmi špatný e-shop

Nákup na vltava.cz, aneb jak by neměl vypadat nákupní proces.

Nákupní proces je rozdělen na 4 kroky, registrace je nutná, cenu dopravy se dozvíte až ve třetím kroku…

1. KROK

Košík – tady se toho moc zkazit nedá, snad jen, že u jednotlivých položek chybí cena s DPH, ale nás stejně zajímá spíš celková cena.

2. KROK

Pro dokončení objednávky je nutné se registrovat, v dnešní době pěkná otrava. Vyplňuji a odesílám registrační formulář a… nic, pole se smažou, není vypsána žádná informace o úspěšném, či neúspěšném dokončení registrace. Zkouším se přihlásit: “Chyba přihlášení, zadali jste chybné jméno nebo heslo”, třeba pomůže vygenerování nového hesla “Pro zadaný email [můj email] neexistuje žádné heslo.”. Píšu tuto informaci na kontaktní e-mail. Odpověď: Pravděpodobně jsem zvolil uživatelské jméno, které už někdo používá… Proč to v registračním formuláři nezahlásilo chybu? Následuje druhá registrace, tentokrát úspěšná.

3. KROK

Doprava a platba. V dnešní době opravdu směšné možnosti. Osobní odběr + hotovost nebo Česká pošta + dobírka. Žádná možnost platit předem na účet… Co výsledná cena objednávky? Chybí, takže pořád nevím, kolik mě to bude celkově stát?

Myslím, že po těchto třech krocích by už každý z vás dávno obchod opustil a hledal jinou variantu, jenže já jsem kupoval knihu, kterou nikde jinde neměli, takže jsem jinou možnost neměl.

4. KROK

Tady vidíme konečně objednávku pohromadě, tedy zboží i dopravné. Dopravné je rozděleno na dvě části – logistický poplatek 90Kč a dobírkovné 25Kč. To v podstatě znamená, že mi nabídli jedinou možnost, jak si zboží nechat poslat, a ještě musím zaplatit za nějaké dobírkovné? Co to vůbec je?

Po odeslání objednávky ovšem následuje šok 🙂

“V případě platby kartou, nebo online bankovnictvím je nyní nutné provest platbu!”

Tak napřed to nejde a potom to jde? No dobře no, ale … co nějaké údaje k platbě? Potvrzovací e-mail tyto informace také neobsahuje. Co mám teď zaplatit? Pokud chci zaplatit předem, tak by dobírkovné neměli započítat? Nákupní řád mlčí.

Následuje opět další e-mail… a výsledek:

Dobrý den, Je mi líto, u knih není možná platba převodem či kartou.

Nevím, jak vy, ale já si pohodlný nákup přes internet představuji úplně jinak. Teď jen doufám, že si nikdo z Vltavy nepřečte tento článek dřív, než mi kniha přijde, a nebudou dělat nějaké problémy 🙂