Jaký byl #barcampcz ve Zlíně?

Jako každý rok byl letošní vsetínský zlínský BarCamp super. Těžko říct, jestli byl ten nejlepší, na kterých jsem byl. Rozhodně byl pro mě ale hodně přínosný. Odnesl jsem si spoustu nápadů, a  tak to má být 🙂 Zaznělo hodně věcí, které teď třeba ve firmě řešíme, a jsem rád, že jsem si potvrdil, že jdeme správnou cestou.

Pokračování textu Jaký byl #barcampcz ve Zlíně?

RSS končí, je čas na pořádné SEO?

Google se rozhodl ukončit provoz svojí RSS čtečky Google Reader, čímž se zvedla vlna odporu. Všechno je ale marné, Google už se rozhodl a podle některých informací by měl RSS být nahrazen sociálními sítěmi. A co s tím má společného SEO?

Pokračování textu RSS končí, je čas na pořádné SEO?

Štěstí doručeno aneb proč nemám rád startupy

Nemám rád startupy. V dnešní době se takto totiž označuje snad každý nápad na podnikání a většina startupistů se nesnaží rozjet kvalitní firmu a místo toho se zaměřují na získání investora a vyhrávání různých startup kempů. Nezaměřují se tedy na vývoj své firmy ale spíš jenom na to, že tomu říkají startup…

Štěstí doručeno (Tony Hsieh)

Nedávno jsem dočetl knihu od zakladatele jedné z nejúspěšnějších internetových firem – Zappos. Jeden ze zakladatelů, Tony Hsieh, popisuje svůj život a to, jak dosáhli tak obrovského úspěchu. Zappos je největším internetovým prodejcem bot a módy a na vrchol se dostali pouze vlastním úsilím a odvahou jít do toho, čemu věřili. Má to ale jeden háček: aby jste dosáhli stejného úspěchu, musíte být prostě Tony Hsieh. Můžete se jeho příběhem inspirovat, ale to je asi tak všechno.

Je to o startupech

Zappos začal jako typický startup, akorát v době, kdy se tomu ještě startup neříkalo. Tonyho kamarád přišel s naprosto šíleným nápadem – pojďmě prodávat boty tak, jak to nikdo nedělá a jak je nikdo ani kupovat nechce – přes internet. Navíc s dopravou zdarma a s možností vrácení zboží. I když se to zpočátku zdálo jako naprostá pitomost, nakonec to dotáhli do konce a stali se z nich miliardáři.
Typický startup – parta lidí, co má nápad a nebojí se do toho jít. Ze začátku také potřebovali investory, ty je ale nakonec vždy brzdili….

Není to o startupech

Jak už jsem psal – mám pocit že většina startupistů jde pouze za tím, aby se o nich mluvilo, vyhrávali startup kempy a získali investory. Takhle se ale úspěšná firma nebuduje.

V Zapposu na to přišli, až už bylo pozdě. Investoři, kteří měli podíl v jejich firmě se snažili firmu ohnout podle sebe. Vedlo to k různým neshodám ve vedení a dalším problémům. Zakladatelé Zapposu se nakonec vykoupili – i když to znamenalo snižování nákladů, propouštění zaměstnanců, nebo rušení poboček.

V tomhle je jasně vidět, že ten dnešní startupový model prostě nemůže fungovat. Investor vám začne do podnikání mluvit a pokud nebudete dostatečně silní, zřejmě jeho tlaku podlehnete. Pak už to ale nebude vaše firma, váš startup…

Daniel Krob zaspal dobu

Náhodou jsem dnes na Twitteru narazil na sólovou desku Daniela Kroba – kytaristy kapel Arakain, Kreyson a několika dalších. Jméno tohoto člověka slyším poprvé, zmíněné kapely neposlouchám. Nakoukl jsem na jeho profil na BandZone a nestačil se divit…

Album vychází s vlastním financováním studia i výroby cd bez jakýchkoliv sponzorů, reklam a bez dalších zištných cílů, což je vskutku ojedinělé.

Opravdu? Možná před 10, 20 lety. V dnešní době to tak dělá téměř každá kapela. Hudební průmysl k tomu všechny začínající i pokročilé kapely v podstatě donutil. Takhle tu máme spíš brekot hrdiny, který znovu vynalezl kolo.

Bohužel to není všechno, co pan Krob na dnešní době nepochopil:

Omlouváme se všem fanouškům, ale zrušili jsme sekci “názory” vymazáním příspěvků a to z důvodů neschopnosti vedení Bandzone upravit úvodní stránku tak, aby se prioritně ukázalo co nejvíc novinek a koncertů, nikoliv “tlachy” cizích jedinců a kapel, jejichž příspěvky nebyli názory, ale reklamou na jejich profily. Takto při otevření naší stránky uvidíte i nejbližší nabízený koncert. Prosíme nepište nám sem (příspěvek bude okamžitě smazán), ale na mail kreysonrecords@email.cz , nebo na diskuzi Rockmag rockmag.cz/kapely/daniel-krob… . Děkujeme za pochopení.

To “tlachání” cizích jedinců a kapel je ve skutečnosti zpětná vazba. A zpětná vazba je pro muzikanta nesmírně důležitá. Bez zpětné vazby nevíte, jak na tom jste. V době internetu a sociálních sítí musíte být připraveni na komunikaci on-line, odpovídat i na záporné ohlasy a zachovat si chladnou hlavu. Tímto způsobem říkáte “držte hubu, mě vaše názory nezajímají!”

Aukro.cz a zpackaná vánoční kampaň

Vzestup a pád – i tak by se dala popsat letošní vánoční kampaň aukčního serveru Aukro.cz. Nejasné informace, prakticky žádná komunikace a ovlivnění “soutěže” roboty, na které bylo Aukro podle svých slov připravené.

Rozdáváme iPady

První den se v nabídce objevil 6x iPad 2 za cenu pod 500 Kč. Od rána na Facebook stránce Aukro.cz přibývali fanoušci a hromadily se také dotazy, jak je to tedy s tím začátkem celé akce. Bohužel ze strany Aukro.cz nepřišla žádná odpověď. Po spuštění kampaně se začaly objevovat falešné nabídky na “léčivé obrázky iPod2” apod. (což nebyla chyba ze strany Aukro.cz, ale individuí, které je vytvářeli). Ze serveru sice byly co nejrychleji odstraněny, ale i tak se pár jedinců nechalo nachytat.

První nápovědou pro “soutěžící” byly kategorie, ve kterých se budou iPady nacházet. Pro běžného uživatele to znamenalo v podstatě 4 hodiny proklikávat všechny kategorie a podkategorie a doufat, že na některý narazí. Jak se ovšem později ukázalo, neměl žádný z “klikačů” šanci proti robotům. Jednoho z nich popsal na svém blogu Michal Smrčka.

Po prvním dnu tedy přibylo Aukru na Facebook stránce cca 15.000 fanoušků, 8.500 like a 3.500 komentářů. Slušná čísla. Bohužel valná většina z těchto lidí byla z výsledkem značně nespokojena. Tady jsem se ještě Aukra zastával na Google+ a doufal, že si příští den napraví reputaci:

Aukro není banda podvodníků. Tohle způsobilo několik nepoctivých uživatelů – a takových má každá služba nějaké to procento. Vezměme si například Seznam.cz – spousta lidí tu využívá e-mail pro zasílání spamu. Je tedy celý Seznam.cz podvodník a spammer? není, také se jedná jen o určité procento uživatelů.

Jinak Aukro tuhle akci mělo skvěle vymyšleno – jediné nápovědy byly, ve kterých sekcí se bude iPad nacházet. Každá z těch sekcí má ale třeba 30 (ve stromové struktuře) podsekcí a něco kolem 5.000 položek. Přeš filtry a vyhledávání jste neuspěli (fungoval pouze filtr Aukro+), takže jediné co zbývalo bylo procházet stránku po stránce. To mělo za důsledek to, že se přes tisíc (možná i víc) lidí proklikávalo Aukrem a zhlédlo deseti-(ne-li sta)-tisíce produktů – před vánoční nákupní horečkou teda super tah. Spousta lidí nejspíš ani neměla před touhle akcí tušení, jaké možnosti Aukro skrývá. Na Facebooku jim přibylo snad 15.000 fanoušků. Příspěvky na Facebooku měli přes 8.500 like a cca 3.500 komentářů, z tohoto hlediska bych tedy řekl, že se akce Aukru vydařila 🙂

Další dny a stejný scénář

Další dny jsem nesledoval, ale stačilo se jednou za den podívat na FB stránku Aukra a bylo vidět, že situace je stejná; nulová komunikace a nespokojení “soutěžící”.

Ukončení akce

Dnes už raději nebyl oznámen ani čas spuštění akce, až později se objevilo, že to bude “odpoledne”. Nakonec se tak stalo v 18:00 a za hodinu byla akce ukončena statusem na Facebooku:

Aukro.cz a zpackaná vánoční kampaň

“Zpackanost” celé kampaně není ani tak v tom, že bylo možné používat automatizované skripty – i když se Aukro dušovalo, že má toto ošetřené, ale v komunikaci – tu Aukro absolutně nezvládlo a bude teď muset hodně zabrat, aby si reputaci získalo zpět.

Magická zkratka UX #techspring

Jen krátce k třetímu Techspringu v Olomouci, který proběhl minulý týden. Téma přednášek byl UX design, aneb o tom, jak navrhnout digitální produkt. Přednášející, Jiří Sekera a Ondřej Válka, si tak trochu zahráli na “hodnýho a zlýho” policajta.Плитка для ступеней крыльца

Zatímco Jiří byl ten hodný, který popisoval postupy návrhu a na závěr přidal i několik opravdu dobrých příkladů, Ondřej byl spíše ten zlý a v podstatě nám všem vynadal, že to děláme špatně 🙂 Takže v krátkosti moje poznámky:

Obecně mi z obou přednášek vyšlo, že návrhem UX se na většině českých projektech ani moc zabývat nemusíme a případnou roli UX designéra zaujme někdo z týmu, kdo má k otmu nejblíž, nebo na to má nejvíc času. O co tedy jde?

Při návrhu produktu by jste neměli zapomínat na vytváření wireframů, prototypů, mockupů a nevím čeho ještě. Na druhou stranu to ale není vždy potřeba. Vždy záleží na rozsahu projektu a vašich možnostech. Důležité je si v dané věci věřit a umět to klientovi “prodat”. Vždycky je lepší s klientem mluvit – často vymyslí něco sám a ještě vám za to zaplatí 🙂

Výsledný produkt, který vytváříte, by měl být zábava. Uživatelé by jej měli sami chtít používat. Nejlepší je udělat aplikaci, kterou sami uživatelé naplní daty, která pro vás budou v budoucnu hodně cenná.

Pokud navrhujete v aplikaci něco nového, revolučního, nebojte se toho (věříte přeci, že váš produkt je opravdu dobrý). “Dělat revoluci je mnohem snažší, než dělat evoluci”. (Kdyby v Apple nevěřili, že telefon bez tlačítek bude pecka, iPhone by asi nevydali).

Nezapomeňte, že “Všichni marketéři jsou lháři”.

Všichni marketéři jsou lháři

Tady si dovolím ještě trochu rýpnout do grafu, který má ve své přednášce Jiří Sekera. Vlevo je originální graf, který ukazuje, jak je UX designér takovou spojnicí mezi všemi stupni vývoje. Měl by mít totiž trochu nadhled a o všem trochu vědět. Napravo je moje verze, kdy si stačí doprostřed zaměnit kterýkoliv stupeň podle toho, o čem zrovna přednášíte. V mé ukázce je to marketér. Měl by mít totiž trochu nadhled a o všem trochu vědět.

Přednáška na SlideShare

Přednáška na SlideShare

Sleviška, můj milášek

Zumba se slevou 30 %, telefon za korunu, smažák zdarma. Uvědomujeme si vůbec, kolik to stojí normálně, bez slevy? Asi už ani ne. Bez slev už v podstatě nenakupujeme, zvykli jsme si na ně a připadají nám jakou běžná součást obchodování. Pro obchodníky to je ale těžké, bez slevy prakticky nic neprodají a se slevou zase nic nevydělají. Mohou si za to ale sami.veroxybd.comPolVam

Konkurenční boj se změnil ze strategie “nabídneme kvalitnější produkt za standardní cenu” na “nabídneme cokoliv za menší cenu”. Lidé jsou spokojení, kupují sice nekvalitní věci, ale za to mnohem levněji. Ale co na to ekonomika?

Slevy jsou všude

Menší výdělky pro obchodníky znamenají menší výplaty pro zaměstnance, nebo snižování počtů zaměstnanců. Ve své podstatě nezastavitelný úpadek. Můžeme u piva nadávat jak jde ekonomika ke dnu a nic s tím nemůžeme dělat, ale my naopak můžeme; stačí si uvědomit skutečnou hodnotu věcí a nebýt závislí na slevách.

Hele, a nemáš už doma takový boty?
Ne, jenom podobný.
Tak proč si je kupuješ?
No nekup to, za tu cenu.

Facebook Studio – nový píseček pro marketéry

Facebook spustil novou “sociální síť” pro marketéry a agentury, kteří se ve svých reklamních kampaních nebojí inovací. Facebook Studio je místo, kde můžou tyto kampaně sdílet s ostatními agenturami a získávat zpětnou vazbu.

Stačí do galerie přidat vaší kampaň, připojit video nebo obrázky a ostatní už nechte na komunitě. Čím víc “lajků” dostane vaše práce, tím větší má šanci dostat ze do tzv. Spotlight, což je stálá galerie nejlepších příkladů, jak propagovat na Facebooku.

Pokud do Facebook Studia odešlete všechny svoje práce, dostanete se navíc do adresáře Agentur a můžete si tak vytvářet jakési “dobré jméno”.

Osobně v tom (zatím) moc smysl nevidím, ale věřím, že Facebook to má dobře naplánované a doporučil bych se do programu zapojit. V budoucnu by to mohlo mít nějaké výhody. Prozatím bych Facebook Studio využíval spíše jako galerii toho, co funguje a kde se nechat inspirovat.