RSS končí, je čas na pořádné SEO?

Google se rozhodl ukončit provoz svojí RSS čtečky Google Reader, čímž se zvedla vlna odporu. Všechno je ale marné, Google už se rozhodl a podle některých informací by měl RSS být nahrazen sociálními sítěmi. A co s tím má společného SEO?

Co je to vlastně RSS?

RSS je rodina XML formátů určených pro čtení novinek na webových stránkách a obecněji syndikaci obsahu.
– zdroj: Wikipedie

V praxi to znamená, že nemusíte chodit na své oblíbené weby, ale stačí mít dobrou RSS čtečku a sledovat veškeré novinky zde, pěkně na jednom místě. Náhrada sociálními sítěmi je sice možná, ale jen na úrovni článků.

Já například používám RSS na sledování cen na e-shopech, nových věcí na bazaru, Aukru, … Pomocí RSS mi chodí nějaké informace v našem interním systému a mám napsáno několik robotů, kteří mi přes RSS posílají data.
Podle Vojty Ročka jsem ale BFU a dinosaurus českého internetu…

A co s tím má společného SEO?

Sociální sítě nemůžou plně RSS nahradit. Můžou ale nahradit sledování nových článků a informací na webu. Pokud ale máte web “SEO-friendly” tak, jak ho chápu já.

Můj pohled na SEO

Vzhledem k tomu, že jsem primárně programátor a kodér, tak SEO pro mě není optimalizace klíčových slov a pozic ve vyhledávačích, ale optimlaizace zdrojového kódu pro vyhledávače.

Na těchto obrázcích je vidět to, co myslím. V případě webu hudebního klubu Apollo 13 se ve výsledcích vyhledávání objevují přímo termíny koncertů. Na dotaz “květinářství prostějov” v mobilním telefonu mám možnost přímo z vyhledávače do květinářství zavolat.

Strukturovaná data

Pokud zdrojový kód svého webu obohatíte o tzv. “Rich Snippets” – strukturovaná data, máte možnost ve vyhledávačích zobrazit mnohem víc informací. Nemusíte dokonce ani získat lepší návštěvnost protože váš potencionální návštěvník dostal potřebné informace už ve vyhledávači.
Schémat pro strukturovaná data je spousta – kontakt, provozní doba, jídelní lístek, recepty, události, …

Já používám strukturovaná data ze stránek Schema.org a jejich funkčnost ověřuji v Nástroji na testování strukturovaných dat.

A co ty sociální sítě a RSS?

Tady se dostávám k podstatě čláku. Na tomto blogu, nebo na SvětKytar.cz mám strukturované data ze schématu Article, což mi zaručuje, že vyhledávačům předávám přesně informaci o tom, které část stránky je samotný článek a kdo je jeho autorem.

Pokud by takhle dobrý kód 🙂 Měly všechny webové stránky, opravdu by stačilo přidat na sociální sítě tlačítko “Sledovat web”, kam zadáte adresu webu a sociální síť vám posílá automaticky nové články.

Závěr

Článek o strukturovaných datech a SEO jsem měl nakousnutý už delší dobu, ale nebyl čas ani chuť ho napsat. Když se ale objevil konec Google Readeru a spekulace o nahrazení RSS sociálními sítěmi, tak mě napadlo, že tohle by mohla být jedna z variant.

Nezaměřujte se na první místa ve vyhledávání (což byl vždy špatný přístup), zaměřte se na obsah – což můžete i formou zlepšení zdrojového kódu.
SEO může být tak dobré, že zájemce o váš produkt/službu nemusí na vaše stránky ani přijít.

Autor

Jan Zatloukal

Jsem magor do hudby a těch internetů, tak dělám do obojího. V kapelách LB1 a Gambini plním post kytaristy. Ve firmě Optimal Marketing pracuji jako webdesignér a programátor. Ve volném čase také píšu blog Svět Kytar.